Verruim jouw wervingskanalen

Rekruteer niet alleen via je eigen, informele netwerken en kanalen. Dat leidt er meestal toe dat er wordt geput uit een potentieel van kandidaten die lijken op de werknemers van de organisatie. Werkzoekenden die verder van de organisatie staan, worden zo niet bereikt. Spreek dus een ruimere, diversere kandidatenpool aan.

Voordat je op zoek gaat naar manieren om je wervingsveld te verruimen, breng je eerst je huidige rekruterings- en selectienetwerk in beeld. Van welke basis vertrek je?

Volgende vragen kunnen je helpen om een stand van zaken op te maken.

Verruim jouw wervingskanalen met deze tools:

Checklist van je huidige aanpak

Welke wervingskanalen kies je vandaag?

Naar het document

Laat je inspireren door de aanpak van 12Work

12Work past de Open Hiring-methode toe. In dit filmpje leggen ze uit welke voordelen deze aanpak biedt.

Is Open Hiring iets voor jouw organisatie?

Divergent heeft een uitgebreide expertise in Open Hiring. Ze bieden een scan aan om na te gaan of Open Hiring voor jouw organisatie interessant kan zijn.

Meer info over de scan

Benut meer zoekkanalen

Een van de eerste stappen in het rekruteringsproces is de zoektocht naar de juiste platformen om de vacature te plaatsen. De keuze valt snel op de meest populaire en bekende jobkanalen zoals VDAB, Indeed, Linkedin en Stepstone. Die kanalen beloven een grote pool van kandidaten, toch zijn er een aantal valkuilen:

  • De pool van kandidaten is soms te groot waardoor de geschikte kandidaat niet wordt gevonden.
  • Niet alle kandidaten zijn actief op deze kanalen.

Om inclusief te rekruteren moet je actief je bereik vergroten en zo de mismatch tussen werkzoekenden en werkgevers vermijden. Enkele tips:

  1. Post je vacature niet enkel op de gekende jobsites van je eigen sector. Check ook de mogelijkheden om vacatures te delen op de websites en socialemediapagina's van netwerken met oog voor inclusie en diversiteit zoals Greenevents of via vakfederaties (BESA, Febelux en ACC).
  2. Bezorg je bericht ook aan gemeenten die op lokaal niveau samenwerken met vluchtelingenorganisaties. Die vind je via solidaire gemeenten.
  3. Neem contact met lokale grassroots initiatieven zoals Refu Interim.
  4. Belangrijk is dat je een divers en geëngageerd netwerk uitbouwt en dat je daar aandacht aan blijft schenken. Zo bereik je makkelijker een brede doelgroep.

Zet in op sociale media

Facebook, Instagram en YouTube kunnen als katalysator fungeren om een groter netwerk te bereiken. Leuke illustraties of sprekende citaten op socialmediakanalen kunnen inspirerend zijn en verschillende groepen kandidaten aantrekken die je anders niet zou bereiken.  

Sociale media hebben het vermogen om het proces van delen en opnieuw plaatsen te versnellen en – indien slim gebruikt – openen nieuwe deuren. Uiteraard hou je er wel rekening mee dat niet alle potentiële kandidaten actief zijn op sociale media en daarom mag het niet je enige rekruteringsplatform zijn.

Samenwerken met influencers?

Een eerste belangrijke stap is een grotere diversiteit brengen in de kanalen en mensen die jij volgt. Zo leer je nieuwe leefwerelden en andere stemmen kennen. Daarna bekijk je of er tussen jouw organisatie en bepaalde kanalen of influencers een match is en of er een samenwerking mogelijk is.  

  • Zoek mensen die invloed hebben op je doelgroep. Dat zijn niet per se beroemde vloggers of artiesten, maar de juiste mensen die in een gericht netwerk zitten. Deel je vacatures gericht met deze mensen door ze persoonlijk te benaderen met de vraag of zij een vacature willen delen via hun social media.
  • Gebruik ook je eigen medewerkers als influencer. Laat ze op hun eigen social media bedrijfsinformatie delen zoals vacatures. Stel daarvoor kant-en-klare posts in de vorm van beeld, tekst en links ter beschikking.

Organiseer persoonlijke ontmoetingsmomenten

Het organiseren van ontmoetingsbijeenkomsten waar werkgevers en werkzoekenden elkaar op informele wijze ontmoeten, is meestal een succes. Organisaties leggen tijdens zo’n ontmoetingsmoment op gemoedelijke wijze contact met potentiële kandidaten. Persoonlijk contact kan stereotypen en vooroordelen aanzienlijk afzwakken.  

Creëer kansen door je potentiële kandidaten persoonlijk te ontmoeten via online en offline evenementen. Toegankelijkheid staat daarbij centraal. Kies ook voor een parallel online evenement zodat mensen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn, dezelfde kans krijgen om het initiatief bij te wonen. Adverteer je evenement en deel het waar een divers publiek je aankondiging kan zien. 

Hassan Al Hilou, Brussels ondernemer en oprichter van Capital vzw

Een ecosysteem van organisaties

Capital van Hassan Al Hilou is een goed voorbeeld. In het centrum van Brussel bracht hij zijn vzw onder in een gebouw van 2.000 m² en creëerde zo een “ecosysteem van organisaties en bedrijven die jongeren kunnen helpen in hun zoektocht naar een job, een carrière, een doel. […] We wisten dat jongeren moeite hadden om te achterhalen wat hun doelen konden zijn. Ze kenden het aanbod niet altijd, of hadden geen enkele manier om te weten te komen of een bepaalde carrière iets voor hen zou zijn.”  

Maak gebruik van Open Hiring

Open Hiring is een innovatieve rekruteringstechniek waarbij geen sollicitatiegesprek, cv, referentiecheck of interview wordt gebruikt. Iedereen die zin heeft om de job uit te oefenen kan zich als kandidaat aanmelden. Het uitoefenen van de job wordt gebruikt als test om te evalueren of een kandidaat geschikt is. Op die manier neemt Open Hiring de drempels van een traditionele sollicitatie weg.

In Mechelen maakt het project 12work (‘one two work’) komaf met vooroordelen, sollicitatiegesprekken en onrealistische vereisten. Gemotiveerde werkzoekenden geraken snel aan een vaste job zonder sollicitatie of andere drempels.

Stad Mechelen geeft alvast zelf het goede voorbeeld.

In onderstaande video (3:25) leggen de onderzoekers van Divergent uit wat Open Hiring is en welke voordelen het biedt:

Deze techniek werd tot voor kort voornamelijk gebruikt voor het aanwerven van kortgeschoolde, uitvoerende medewerkers zoals schoonmaakpersoneel, huishoudhulpen, logistieke medewerkers, medewerkers in groendienst of productie. Open Hiring geeft geen garantie op succes, maar heeft wel tal van interessante voordelen:

  • Het is een extra instroomkanaal.
  • Het creëert kansen en sluit vooroordelen uit.
  • Werknemers zijn meer gemotiveerd.
  • Werknemers krijgen een eerlijke kans en eerlijke sollicitatie.
  • Het heeft een positief effect op werkgever en werknemer.

Hoe begin je aan Open Hiring?

Om van start te gaan met Open Hiring hou je je aan de 8 spelregels: