Alle organisaties en bedrijven hebben een employer brand, ook al beseffen ze dat niet altijd of zijn ze er zelfs niet bewust mee bezig. Werknemers zijn buiten de werkuren nog bezig met hun job. Ze praten over hun werk, dus ook over hun werkgever; niet enkel met collega’s, maar ook met externen. Zo wordt het imago binnen een groot netwerk verspreid en ontstaat er een beeld van jouw organisatie.
Randstad biedt een checklist aan om na te gaan of je goed bezig bent met jouw employer brand. Probeer deze vragen voor je eigen organisatie te beantwoorden. Leg telkens meteen de link naar inclusie:
Wil je nog een beter idee krijgen van wat inclusie voor jouw organisatie betekent? Doe de check.
Met behulp van de checklist, ontwikkeld door het expertisecentrum Publieke Impact, ga je na in welke mate jouw organisatie vandaag al rekening houdt met de verschillende aspecten van diversiteit op de werkvloer. Je verwerft snel inzicht in welke mate jouw organisatie vandaag al een inclusief klimaat creëert, inzet op inclusief leiderschap en inclusieve praktijken garandeert.
Petra Van Tol van Human Collective is aan het woord op BNR Nieuwsradio (27 augustus 2019) over hoe je employer branding inzet om als bedrijf of organisatie diverser en inclusiever te worden.
Naar het radiofragmentNaast tips om verbindend en geloofwaardig te communiceren vind je in Diversiteitscommunicatie van Ingrid Tiggelovend ook doorverwijsinformatie naar databanken, boeken, websites, artikelen, cijfers, rapporten en boeiende organisaties.
Ontdek het boekEmployer branding is een manier om je organisatiecultuur over te brengen aan huidige en potentiële werknemers. Een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk draagt bij aan de exponentiële groei van een organisatie. Diversiteitsbeleid wordt ingezet om het employer brand te versterken. Een meerderheid van de organisaties zegt dat ze dankzij hun diversiteitsbeleid ook daadwerkelijk een aantrekkelijkere werkgever voor kandidaten zijn geworden.
In elke organisatie is er diversiteit, denk maar aan de aanwezige diversiteit op basis van geslacht, leeftijd, economische achtergrond en opleidingsniveau. Ga je als organisatie daar bewust mee om en bevorder je een veilig klimaat waarbij alle werknemers zich gerespecteerd en gewaardeerd voelen? Dan zorgt deze inclusieve houding ervoor dat je als organisatie aandacht hebt om de diversiteit open te trekken naar bv. etnische diversiteit en creëer je zo een werkplek waar iedereen zichzelf kan zijn.
Je hoort Petra Van Tol van Human Collective op BNR Nieuwsradio (27 augustus 2019) over hoe je employer branding kan inzetten om diverser en inclusiever te worden.
De volgende cijfers tonen aan hoe belangrijk het is om aandacht te schenken aan je employer brand. Kandidaten geven aan dat ze bewust op zoek gaan naar informatie over de organisatie of het bedrijf voor ze effectief solliciteren. In 2020 hield Glassdoor een Diversity Hiring Survey:
Voor Randstad heeft Youssef Kobo, initiatiefnemer van A Seat At The Table, 5 manieren opgelijst om in te zetten op een inclusief employer brand:
Herkennen mensen zich wel in de gehanteerde communicatie? Of missen de campagnes een groot deel van de doelgroep omdat er gefocust wordt op oer-Vlaamse gedachten en gewoontes? Stop met aan communicatie te doen vanuit jouw persoonlijke belevingswereld en hou rekening met inzichten in de diversiteit van de doelgroep.
In het boek Diversiteitscommunicatie. Verbindende communicatie & marketing vind je naast tips om verbindend en geloofwaardig te communiceren ook doorverwijsinformatie naar databanken, boeken, websites, artikelen, cijfers, rapporten en boeiende organisaties en 102 voetnoten om verder op zoek te gaan. Met een zelfscan van 103 vragen krijg je meer inzicht in welke mate je zelf of jouw collega’s rekening houden met de aanwezige superdiversiteit in de huidige samenleving.